۱۳۸۷ بهمن ۱, سه‌شنبه

مردان عنكبوتي

در ساوانا هيچ تسه‌تسه‌اي به قطعيت نمي‌تواند بگويد كه اولين عنكبوت كي و كجا به وجود آمده است. تاريخچه‌ي مجهول خلقت در ساوانا - از بيگ‌بنگ(به ميلادي) تا اواخر انقلاب‌هاي قرن چهاردهم هجري قمري- در پرده‌اي از ابهام و حتي هاله نور قرار گرفته است.
تسه‌تسه‌هاي دانشمند توانستند با تحقيق بر روي فسيل تسه‌تسه‌هاي نئاندرتالي كه از ماقبل تاريخ به جاي مانده بود حدس بزنند كه اجداد عنكبوت‌ها هم مثل ما تسه تسه بوده‌اند و بعدها به دلايل مختلف از جمله حماقت و نجابت و كرك بيشتري كه بر بدن آن‌ها روييده بود تغيير شكل داده و خود را تبديل به عنكبوت نمايند. حدس زده مي‌شود كه تسه‌تسه‌هاي موبد نزديك‌ترين جانوران به خانواده‌هاي آنان هستند.
عنكبوت‌ها را به هيچ وجه نمي‌شود تقسيم‌بندي كرد و آن‌ها بيرون از هر دسته‌بندي قرار دارند و خودشان وظيفه‌ي دسته‌بندي و در مواقع حادتر بسته‌بندي ديگران را بر عهده دارند.
اما اخيرا گروهي از تسه‌تسه‌هاي كاوشگر در عميق‌ترين فاضلاب‌ها به اسناد مهمي از طبقه‌بندي عنكبوت‌ها در سواحل ساوانا دست يافتند كه متاسفانه موريانه تمام قسمت‌هاي آن اسناد به جز سينه و حواشي لگن آن را خورده بود كه همين امر وضعيت زننده اين اسناد را در كنار اين سواحل نشان مي‌دهد. دسته‌بندي باستاني عنكبوت‌ها به اين شرح رمزگشايي گرديد.


عنكبوت‌هاي هاله‌دار:اين نوع عنكبوت‌ها از تمام گونه‌هاي ديگر ناياب‌تر است. علم زيست‌شناسي تسه‌تسه‌ها هنوز هيچ علتي براي پيدايش اين گونه پيدا نكرده است. اين نوع عنكبوت‌ها زهردار هستند و زهر آن‌ها بيش‌تر از زبان‌شان ترشح مي‌گردد. اثر سم آن‌ها بر روي تسه‌تسه‌ها بيشتر به صورت توهم گزارش شده است. نكته‌ي بسيار جالب توجه اين موجودات عجيب آن است كه به محض اينكه ساوانا را ترك مي‌كنند هاله‌اي از نور و بو آنان را احاطه مي‌كند كه به محض بازگشت هاله‌ي نور از بين مي‌رود و فقط بويش باقي مي‌ماند. گفته مي‌شود از اين گونه‌ي كمياب هم‌اكنون فقط يك عدد موجود مي‌باشد كه به همين خاطر به شدت از آن محافظت مي‌شود.

شهوتي عنكبوتي‌ها:نكته‌اي عجيب و شگرف در مورد اين عنكبوت‌ها وجود دارد. گفته مي‌شود كه اين عنكبوت‌ها بوي جفت ماده‌ي خود را در زير خود تشخيص نمي‌دهند ولي بوي جفت ماده‌ي تسه‌تسه‌هاي غريب را از كيلومترها دورتر تشخيص مي‌دهند. محل زندگي اين گونه‌ي خاص بيش‌تر در محيط‌هاي آموزشي مي‌باشد. آن‌ها عموما از عقل درستي برخوردار نيستند و تحت هر شرايطي حتي در زير ميكروسكوپ و ملا‌عام نيز عمل لقاح را در كمال خونسردي انجام مي‌دهند. سلاح مورد استفاده‌ي آن‌ها براي اين كار آوردن تسه‌تسه‌هاي ماده به راه راست است.

عنكبوت‌هاي تسخير كننده:اينان عمومي‌‌ترين شكل عنكبوت‌ها هستند. نام علمي آن‌ها عنكبوت‌هاي خودسر مي‌باشد. اين گونه از پراكندگي و جمعيت بيش‌تري ـ نسبت به گونه‌هاي ديگر ـ برخوردار است و در همه‌جا مي‌توان آن‌ها را يافت؛ علت آن نيز اين است كه از تمام ظرفيت‌هاي موجود براي تكثير و توليدمثل خود استفاده مي‌كنند حتي با روش قلمه‌زني و تقسيم سلولي و پيوند گروهي. اين نوع عنكبوت‌ها معمولا به صورت گروهي به اهداف تصادفي و نامشخص حمله مي‌كنند و بعد از حمله در پي كشف علت برمي‌آيند. اهداف آن‌ها مي‌تواند لانه‌ي خصوصي،‌ باغ، بزرگراه يا هر چيز ديگري باشد. فقط كافيست كه يك عدد از آن‌ها به طرف نقطه‌اي حركت كند تا چندين هزار از آن‌ها ناخودآگاه به آن نقطه نقطه حمله‌ور شوند. تمركز تجمعات اين گونه بر يك موقعيت عموما باعث از بين رفتن تمام امكانات زيستي و حياتي و در نهايت كچلي آن‌جا مي‌شود. تغذيه اين جانوران عمدتا از نذورات تامين مي‌گردد. مخفيگاه اين جانوران در ميان كرك‌هاي بدنشان است. آن‌ها در راس هرم غذايي ساوانا قرار دارند.
به علت كمبود وقت و درازي مطلب فعلا از ذكر گونه‌هاي ديگر خودداري مي‌گردد كه شايد در فرصتي ديگر اسناد نيمه‌ي پنهان آن‌ها عرضه گردد و شايد هم نگردد.

11 نظرات:

ناشناس گفت...

دسته‌بندي خيلي جالبي بود.مخصوصا اينكه ساكنين ساوانا به دو دسته‌ي اصلي تسه‌تسه و عنكبوت تقسيم شده اند و فقط يك تسه‌تسه عنكبوت وجود دارد.
اصلا اين عنكبوتها موجودات خيلي خاص و زيركي هستند
مخصوصا گفته ميشود كه هر كدام بيشتر از هشت چشم دارند ولي از هيچكدام استفاده نميكنند مگر اينكه يك ماده‌ي غريبه ببينند

ناشناس گفت...

سلام وبلاگ بسیار جالبی داری همه مطالب را خواندم خیلی جالب نوشتی بهت تبریک میگم . من اولش فکر کردم واقعا وبلاگی برای معرفی انواع حشراته!!! ولی با خوندنش متوجه شدم که چقدر زیبا و واقع بینانه نوشتی و حرفهای دل منو زدی خیلی خوشحالم که تو این مملکت یکی مثل خودم است که حالیش میشه و فریب احمدی نژاد رو نمی خوره چراکه من باور دارم احمدی نژاد عوام فریبه. و صدا وسیما هم که اصولگراست از او حمایت میکنه کاش در زمان خاتمی هم اینطور حمایت میکرد و قدرت و ثروت را بر عدالت امیر مومنان نمی فروخت. کاش اینقدر که رهبر از احمدی نژاد حمایت میکنه نصفشو از خاتمی حمایت میکرد . و مهمتر از همه کاش مردم ما بیدار بودند عوام و ساده نبودند.
با اجازه ات با ذکر منبع وبلاگت قصد دارم پست"مگس واژه ها"در روزهای آتی دروبلاگم بزارم

تسه تسه گفت...

"طنز تلخ" جان مشكل پيچيده‌تر از اين حرفهاست. مشكل اينه كه چرا اصلا بايد اينجور حمايت‌ها مهم باشند؟! راجع به پستي كه ميخواي توي وبلاگت بزاري خوشحال هم مي‌شم. نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي بر خلاف تصور رايج يك نوع وظيفه در اين شرايط محسوب مي‌گردد.

ناشناس گفت...

انصافا حیرت زده شدم. این همه خلاقیت در نوشتار جای تحسین داره.

ناشناس گفت...

سلام
خیلی جالب بود

ناشناس گفت...

از انواع این تسه تسه های تو حسابی لذت بردم. واقعاً هنوز هم نتونستن بفهمن که در ساوانا تسه تسه اول کدومیکی بوده؟ در هاله¬ای از نور! قرار دارد. در ضمن لینکت میکنم که حسابی ازت لذت بردم دوست من

ناشناس گفت...

خبر هاي جديد از ساوانا حاكي از اينه كه تسه تسه ها حسابي گيج شدن
يك عنكبوت با ظاهر تسه تسه و يك تسه تسه در ظاهر عنكبوت قراره با هم مبارزه كنند

ناشناس گفت...

گاهی وقت ها فکر می کنم تنهام و هیشکی مثل من فکر نمی کنه اما بقول دوستم وقتی خوب نگاه کنای دوروبرت عوض یکی چندتا پیدا می کنی
فدای شما
مهرداد

ناشناس گفت...

خوب ديگه چه خبر همشهري ؟؟
نكنه تسه تسه ها به خواب زمستوني رفتنن كه جديدا هيچي راجع به اونها ننوشتي !!

همشهري گفت...

وااااااااااااي
تورو خدا يكي پيدا بشه اين وبلاگ رو آپ كنه !

همشهري گفت...

با يك داستان كوتاه به روزم

ارسال یک نظر

براي ثبت اسم و وبلاگ خود؛اگر از وبلاگ ديگري غير از Bloggerاستفاده مي‌كنيد قسمت نام/آدرس اينترنتي را انتخاب كنيد.